Saturday, May 04, 2008

Helgen tillbringadesuppe i Grand Rapids med min vardbror Andy o hans fru Wendy. Hade en trevlig weekend, men otroligt busy! En kort sammanfattning:
Pa fredagskvallen var det ngn slags avslutning for deras kyrka, sa det var mottagning pa en gammal teater och sedan en hur kul som helst show som kyrkans medlemmar anordnade. Sedan hade de hyrt en lokal for "efterfest" nere pa stan. Trevligt.
Lordagen spenderades lite utanfor GR, Andy & Wendy deltog namligen i ett adventures race. Totalt 20miles med jogging, kanot o cykla. Sjalv spenderade jag dagen med att sova och umgas med Wendy's mamma.
Hemma igen hos dem pa kvallen spelades det WII for fulla muggar!
Sondagen var det dags for Sunday Service i kyrkan igen klockan 09.00. (AHH tidiiigt..) Sen efter det sa volunterar de som "big sis o big brother" i ett av kyrkans program for 5th & 6th graders. Vi hangde forst i kyrkans lokaler, sen akte vi till McDonald's (undrar vad Gud tycker om fast food?) och sen vidare till ZOO.

For att gora det klart for alla som inte vet, Kyrkan har och Kyrkan hemma ar INTE samma sak. Inte ens nara. Jag vet inte hur man ska forklara, men man maste nog vara har for att forsta. MODERNT ar ordet. Jag orkar inte riktigt forklara, men det ar verkligen inte ens i narheten av den kyrkupplevelse som vi far hemma i Sverige.
Kyrkan ar inte en vanlig svensk fran medeltiden med 300 000 fargade fonster o tinnar o torn, det betsar av ett gammalt mall. Psalm texterna visades med en projektor med coola bilder i bakgrunden. Pastorn har var ca 30 ar, och hade liksom en cool stil. Lite rockig, svart tajt tshirt och jeans o converse. Istallet for att sjunga alla psalmer i vanlig melodi, var de mer rockiga. De relaterade till NUTIDEN nar de pratade. Nar det var dags for voluntera for smabarnen(5th & 6th graders) spelades det airhockey, nogger, basket medans vi lyssnade pa Smile like you mean it pa hogsta volym.
     Det som forvanade mig mest var att det ar manniskor i min alder, 15-25 som har varldens coolaste klader och stilar och ser ut som om de skulle vara stureplans festprissar och de var dar och sjong och volunterade. De manniskorna skulle inte ga till kyrkan hemma i Sverige. Vilka gar egentligen till kyrkan regelbundet varje sondag hemma? Kanner jag ens nagon? Har ar kyrkan sa annorlunda, kyrkan har har en helt annan status.
Nu later det sakert som jag har blivit brainwashed av nagon skum sekt har borta i landet. Men helt seriost, om kyrkan var sa har hemma, skulle jag kunna tanka mig att ga oftare an vad jag gor. (mer en julottan vart tredje ar..)


Kommentarer
Postat av: Mamma Maja

Minns du Fannys konfirmation?
Vad heter sekten?
Hur får vi hem dig?
Är du gravid med den coola pastorn i converse och tight svart t-shirt?

Mum

2008-05-05 @ 09:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0