Sociology assignment

One of the best known classifications systems sorts people into three racial groups-Caucasoids, Mongoloids, and Negroids. According to this system, Caucasoids, or whites, are characterized by fair skin and straight or wavy hair. Mongoloids, or orientals, are identified by yellowish or brownish skin and by distinctive folds on the eyelids. And Negroids, or blacks, are distinguished by dark skin and woolly hair. In reality, however, people who are recongnized as belonging to each of these racial categories exhibit a wide range of skin colors and hair textures.

   Jag blev bara lite chockad nar jag laste igenom kvallens laxa i Soc. class. Har vi nagonsin lart oss nagot ens likt det har? Boken ar fran 1995, men detta visar hur mycket efter det amerikanska skolsystemet ligger jamfort med oss. Att skriva och skilja pa de olika raserna i skolan och undervisa om det ar lite annorlunda. Jag tyckte nastan det var lite laskigt att lasa, fick rysningar faktiskt.
   Men generellt sa folk i min skola, de laser och pluggar in det som behovs, bryr sig inte ett skit om vad texten handlar om. Det amerikanska skolsystemet behover verkligen en drastisk forandring. jag forstar verkligen varfor en sa stor del av alla amerikanare har noll vett i huvudet, STORA brister i undervisningen. Jag skulle kunna skriva en uppsats om de olika skolsystem, men det far komma senare! 
   Vi tittar pa ngt som heter Channel One varje dag i skolan, ett nyhetsprogram riktat till High School elever. Idag avr det en dokumentar om hur olika elever fran olika kulturer lagger ner tid och kraft och energi pa studierna. Och hur motiverade de ar osv. De jamforde Americans, Indians & Chinese. Kinserna och Indierna pluggade otroligt mycket och var val motiverade. Amerikanarna bryr sig verkligen inte ett piss.
    Jag har basically A's and B's i alla mina amnen, skulle latt kunna plugga till mig A+ i alla amnen om jag anstrangde mig lite. Men skolan ar verkligen galet latt! (men man lar sig dock inget, hoppas lite fastnar..)
   Men under detta ar har jag verkligen insett vilken bra undervisning jag har fatt. Smedslattskolan, Appelviken och sen Blackeberg. 3 underbara skolor. Dock vet jag inte hur resten av Sverige's skolor ar, men detta ar banne mig 3 super skolor!
    Nar jag berattar for folk har att jag har 2 yttligare ar kvar i the Swedish High School far man ofta tillbaka: "Naaw, I feel bad for you.." eller "What?! That must suck so bad!" eller "Are u serious? So this year doesn't count for you? So why did you go?" eller "TWO MORE YEARS? I would rather kill myself."

   Men helt arligt. Gymnasiet ar typ det roligaste som finns. Jag ar verkligen glad att jag har tva ar till, skulle vara annu gladare om jag hade tre! Jag har verkligen ingen aning om vad jag vill gora med mitt liv, dvs dessa 2 ar ger mig gott om tid att fundera ut det. Och att fa traffa alla kompisar i ett/tva ar till garanterat gor det hela annu battre!

SOV GOTT!  (vi kommer ha Quiz imorn in Soc, undrar hur fragorna kommer lyda...)

Kommentarer
Postat av: moster nilla

härligt att läsa att du är en kritiskt tänkande 18-åring (nästan)! det finns som bekant en möjlighet att fortsätta pluggandet. universitetet skiljer sig inte så mycket från gymnasiet, lite mer kompisar från andra
ställen än bromma och några böcker till att läsa. snygga partybilder i förra inlägget!
kram

2008-05-13 @ 12:00:34
Postat av: Mamma Maja

Och helt fantastiskt att amerikanska 18 åringar måste informeras om skillnader mellan asiater, afrikaner m fl.
Har de någon definition av Människa?

P&K "skin & hair"

2008-05-13 @ 13:18:44
Postat av: kaiser

fia jag får precis samma response!! men jag försöker förklara för om att highschool hemma
isverige är typ som college för doom!! eftersom highschool här är som 9:an för mig, eller 5:an haha!!

2008-05-14 @ 05:01:57
Postat av: SOFIAS mamma

GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN SOFIA!!!

Vill du att jag kollar om det finns plats på 4-årigt tekniskt gymnasium?

Kram Ma
PS Hade Tessans ma & pa o Amanda på Desperate kväll häromdan! mysigt! DS

2008-05-15 @ 09:35:52
Postat av: ox

Rysningar? Det star "classifications", det handlar om vetenskap, idiot. Har inget att gora med att en ras ar battre an en annan. Nar du tar for givet att rasism ligger bakom en beskrivning av yttre attribut avslojar du dig sjalv som rasist.



Sen pratar du sjalv om kineser och indier som om det skulle vara nan skillnad pa folk beroende pa var de bor...



Och den som gor skillnad pa folk ar ju du som dissar "amerikaner". Kanske ska ta och dampa tonen och bli lite mer odmjuk. Lar dig det nu, annars kommer du att framsta som en korkad hycklare hela livet.



Kritiskt tankande my ass. Snorunge som blir "chockad" av att utsattas for nagot hon fatt itutat sig att man inte far prata om. Kan det bli mer PC och pissliberalt konformt...



Hur vet du att "en stor del av amerikanarna har noll vett i huvudet"? En fordom som nan har gett dig. Fucking moron. Var lite tolerant istallet, alla tycker inte som du. Andra asikter och satt att leva ar lika giltiga som dina. Nar du inser det ar en mogen person. Till dess, hall kaften.

2009-11-11 @ 17:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0